Personeelstekorten in de logistiek- en transportsector zet ook in het laatste kwartaal van 2022 door. Het aantal vacatures blijft hoog en ook de pensioenuitstroom neemt verder toe. Bij BCA kampen we eveneens met dit probleem.

  • 'De vraag naar chauffeurs in Europa is van januari tot september dit jaar gestegen met 44%', aldus IRU1, en dit is de afgelopen weken alleen maar toegenomen.
  • 'Er is een daling te zien van 27% in de beschikbaarheid van transportritten ...[en]...5 tot 10% van de resterende capaciteit wordt niet benut omdat er te weinig chauffeurs beschikbaar zijn', aldus ECG2.

BCA blijft daarom zoeken naar nieuwe manieren om een hoogwaardige transportdienst aan te bieden:

  • We maken gebruik van tientallen vrachtwagens, eigendom van BCA UK, om de woekertarieven van beschikbare transportbedrijven te drukken;
  • Er zijn nieuwe transportpartners aangesloten en we werven nieuw personeel om onze vrachtwagenvloot uit te breiden;
  • Scheepvaart is ingevoerd om de druk op bepaalde routes te verminderen.

Ondanks deze acties – en we zullen er meer blijven implementeren – zijn we echter niet in staat om de aanhoudende prijsstijgingen op de markt volledig te compenseren en zullen we de prijzen voor internationaal transport moeten verhogen.

Daarom hanteren we een verhoging van 40%, die ingaat voor voertuigen die vanaf 5 december worden gekocht.

We verhogen onze prijzen alleen wanneer dat noodzakelijk is. Daarom streven we ernaar om de prijzen in het voorjaar te verlagen, mits de druk op de transportindustrie afneemt.

Als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met het Europese Support Team van BCA.

Met vriendelijke groet,

Team BCA

 

1) europe-driver-shortage-triple-2026-if-no-action-new-iru-report

2) ECG-Briefing-Paper-Capacity-Crisis-22.10.pdf